9c2463e3095a5558_800x800ar

Mall of Scandinavia öppnar första året med ett rekord

Lördagen den 12 november firar Sveriges största shoppingdestination ett år. Sedan invigningen i november 2015 har Mall of Scandinavia välkomnat över 13,8 miljoner besökare och har rapporterat en stark försäljning. 

Sedan Mall of Scandinavia slog upp sina portar den 12 november 2015 har centrumet fått ett mycket fint mottagande och blivit ett populärt besöksmål av såväl Stockholmare som turister. Köpcentrumet hade redan i början av 2016 äran att ta emot utmärkelsen ”Stockholmarnas favoritcentrum” samt utmärkelsen ”2016 Best International Shopping Centre” av Retail and Leisure International magazine.

”Mall of Scandinavia har haft ett fantastiskt framgångsrikt första år. Utvecklingen hittills har överträffat våra förväntningar. Ettårsjubileet kommer firas med en härlig feststämning i hela Mall of Scandinavia och med riktigt bra erbjudanden och festliga aktiviteter i våra butiker”, säger centrumchef Louise Bergqvist.

Ett flertal nya butiker och koncept öppnat under årets gång, i linje med Mall of Scandinavias ambition att kontinuerligt uppdatera, förnya och komplettera butiksutbudet för besökarna. I 2016 öppnade,

bland annat Aesop och Efva Attling, Sveriges första M∙A∙C Cosmetics butik och unika pop ups som Ellos Home och NA-KD, som öppnat sina första fysiska butiker.

Med 224 butiker och restauranger fördelade på över 101 000 kvadratmeter så fortsätter Mall of Scandinavia att erbjuda service utöver det vanliga och har på kort tid blivit en riktig destination för såväl shopping, mat och nöje.

”Omsättningen har varit över förväntan, styrkan av att stå på flera ben i form av Mat, Konferens och aktivitetscenter i kombination med den starka tillväxt av tjänstemän i området samt ett lyckat arbete med att framställa Mall of Scandinavia som en attraktiv turistdestination har bidragit till den fina försäljningsutvecklingen”, säger Per Westin, Operations Manager på O’Learys i Mall of Scandinavia.

Sveriges första kommersiella IMAX biograf har också haft ett resultatrikt år, med rekordhöga besökssiffror.

”Filmstaden Scandinavia har blivit en av världens mest framgångsrika IMAX-biografer. Kombinationen av bra filmutbud, en vacker biograf och ett bra läge är helt klart uppskattat av våra besökare”, säger SF Bios marknadschef Helena Eklund.

Relaterade artiklar

Caverion levererar styrsystem till ny sjukhusbyggnad i Uppsala

Caverion levererar styrsystem till ny sjukhusbyggnad i Uppsala

Skanska investerar 340 miljoner kronor i kontorshuset Juvelen i Uppsala

Skanska investerar 340 miljoner kronor i kontorshuset Juvelen i Uppsala

Caverion och Trafikverket har tecknat avtal värt 23 miljoner SEK

Caverion och Trafikverket har tecknat avtal värt 23 miljoner SEK

Niklas Sörensen är ny VD för Ramböll Sverige

Niklas Sörensen är ny VD för Ramböll Sverige