Nordbygg 2020 tar form

Nordbyggteamet gläder sig fortfarande åt framgången med mässan 2018, som enligt besökare och utställare var den bästa någonsin.

– Det känns fantastiskt roligt att våra ansträngningar blev uppskattade av både utställare och mässbesökare. Men nu ligger fokus på Nordbygg 2020 där vi naturligtvis siktar på att göra en minst lika högkvalitativ mässa, säger projektchefen Peter Söderberg.


Veteraner kraftsamlar

I dagsläget, med 14 månader kvar till invigningen den 21 april 2020, är närmare 70 procent av utställningsytan redan bokad. Två utställare som slagit till är Nordbyggveteranerna Systemairoch Weland som båda menar att mässan utgör en bärande del i marknadsmixen.

– Vi har alltid varit med på Nordbygg ända sedan starten. För oss och ventilationsbranschen är denna mässa den viktigaste träffpunkten i Skandinavien och Baltikum, säger Gerald Engström Systemairs grundare och styrelseordförande.

Företaget, som har en omsättning på drygt åtta miljarder kronor, satsar hårt på produktutveckling och varje dag lanserar Systemair en ny produkt från något av sina bolag runt om i världen. Det skapar förutsättningar för en mycket intressant monter.

Ny utställartrend
– En intressant trend vi noterat är att allt fler koncerner samlar sina döttrar i en monter. Det kunde vi se att Bosch gjorde 2018 och nästa gång gäller det även för industrikoncernen Weland, berättar Peter Söderberg.

Weland har tidigare spridit ut sina utställande bolag på flera montrar men nu har man beslutat att göra tvärt om. Mattias Andersson, marknadsansvarig på moderbolaget Weland AB, ser stora fördelar med att samla koncernens alla utställare i en enda stor monter.

– Det är ett led i en viktig strategi som kommer att ge besökarna ett helt annat, starkare och mer relevant intryck av oss samtidigt som vi hjälper de mindre bolagen i koncernen att synas bättre, säger han.

Mer plats för innovation
Nordbygg kommer också att vidareutveckla det innovationsinitiativ som togs på mässan 2018 där bland annat lanseringen av Nordic Contech ingick som en del.

– Ja, vi planerar för en stor innovationsarena där vi kommer att ge utrymme för nya och gamla företag, produkter och tjänster. Kravet är att det ska vara ett tydligt innovationsfokus, säger Peter Söderberg.

 

Källa: Stockholmsmässan